Monday, February 28, 2011

Wasiat yang Tujuh

Diriwayatkan oleh Ahmad

"Abu Dzar berkata : Sesungguhnya kekasihku, Rasulullah s.a.w mewasiatkan 7 perkara:

1. Cintailah fakir miskin dan selalulah dekat dengan mereka.
2. Pandanglah orang yang rendah, bukan lebih tinggi dariku.
3. Tidak meminta sesuatu kepada sesiapapun.
4. Sambunglah tali silaturrahim, meskipun telah terputus jauh.
5. Katakan kebenaran walaupun pahit akibatnya.
6. Janganlah takut dicela orang dalam membela agama Allah.
7. Banyakkan mengucap 'Laa Haula wa Laa Quwwata Illa Billah, kerana kalimat itu adalah harta karun di bawah arsy."

11 comments:

mykhalis said...

nak berkata benar walaupun pahit yang perit tue.kan??

Rak buku yang menarik TETAPI buat Mak Mentua jeles

Lilyel said...

Salam.

Saya tengah buat survey pasal blogging untuk kertas projek saya. So, kalau berkenan sudilah isi questionnaire di bawah ini. Thank you so much 

https://spreadsheets.google.com/viewform?hl=en&pli=1&formkey=dGlZbzRKVmtxWWhPOWt3c0hIdzF5T0E6MQ#gid=0

Salam,
Lily

HonEyBuNNy said...

salam ziarah....

tq atas entry neh...

EReeN_pOWeR! said...

mykhalis: pahit.. let's give it a try!

lilyel : da isi daa! welcome!

honeybunny : welcome!!

Farhan Zulhusmi said...

thanz share...suka2....:-)
orang yang tak kedekut adalah orang yang ingin berkonsi ilmunya...

EReeN_pOWeR! said...

Farhan : same2.. ape2 kite share same2 ea..

HonEyBuNNy said...

;-)

nak lagi info..hehe

Nur Liyana said...

salam....
betul betul betull..

harap sentiasa di jalan Allah

dark r0se said...

nice info~:)

srikandi cinta said...

bagusnya entry ni..sy suke..blh sy mintak share ?? sekadar berkongsi :)

EReeN_pOWeR! said...

Honey Bunny : Insya-Allah.. Info ader byk.. tp x smpt2 lagi nak taip.. hhehe..

Liyana : Yup3x.. Harap mcm tu jga..

Dark Rse : thanx!

Srikandi Cinta : bleh2.. share jer.. xder hal..